Creative Space Film Productions | קריאייטיב ספייס הפקות - חוויות מהשטח

חוויותיו של צלם מהשטח

בעיות ופתרונות צילום וסאונד תוך כדי עבודה בשטח ומעדויות לקוחות 

צילום מופע בפאב לאחר סופת השלגים בירושלים
הבעיה: בפאב הופעות ידוע שבו הוזמנתי לצלם התקלקלו פנסי תאורת הבמה עקב נזקי סופת השלגים. האורות הרגילים בפאב חלשים ואיכות הצילום עלולה להיפגע. במקרה כזה אני יכול להביא למקום ציוד תאורה שלי כדי להאיר את הבמה, אבל במקרה שלפנינו המקום היה כל כך צפוף, שבזמן שהקהל ממלא אותו אפשר להציב שם רק פנס תאורה קטן אחד.
בנוסף, בגלל צפיפות המקום האפשרויות שלי להצבת המצלמה ללא הפרעה לקהל מוגבלות, ומנהל המקום קצת נכנס ללחץ כשראה את הציוד בזמן ההרכבה.

הפתרונות: נפגשתי ערב קודם לכן עם מנהל המקום ויידעתי אותו על כך שאני בא לצלם, על המיקום המשוער בו תוצב המצלמה, ועל הצורך לפתור
את בעיית התאורה. בסופו של דבר, הפנס היחיד הספיק: הוא הוצב במקום בו גם אינו מפריע לקהל וגם מסוגל להאיר את רוב הבמה באיכות סבירה.
המצלמה החדשה שלי התבררה כרגישה מאוד ושימוש נכון בה לאחר התייעצות מוקדמת עם מצלם מנוסה אחר יצר איכות גבוהה מהמצופה.
לגבי מיקום המצלמה, הרגעתי את מנהל הפאב במהלך הרכבת הציוד, ושמרתי על איזון בין אסרטיביות ועקשנות איפה שצריך לבין התחשבות יזומה מצידי בבחירת המיקום שלה (למשל חצובה לא גבוהה מידי, שימוש בגלגלים כדי להזיז את המצלמה מעט בעת הצורך, והקפדה שהיא לא תתפוס יותר מדי מקום שיועד לישיבת הקהל). בכל ההתמודדות עם נושא התאורה הייתי כנה עם חברי הלהקה, ועדכנתי אותם על הבעיות שעלולות להתרחש בגלל התאורה ועל מה שאנסה לעשות כדי לפתור אותן.

שינוי התמקדות עם מצלמה אחת
בעיה: אני מתמקד על אחד מחברי הלהקה, ובאופן לא צפוי חבר להקה אחר מתחיל לנגן או לשיר סולו. יש רק מצלמה אחת במופע, כך שאין מצלמה שנייה שתגבה אותי.

פתרון: אני לא מאבד את עשתונותי: אני עושה תנועת מצלמה יציבה ורגועה מחבר הלהקה הקודם שצילמתי אל הסולן החדש.
רק במקרה של התרחשות לא שגרתית אעשה תנועת מצלמה מהירה אליה כדי לא לפספס אותה.

שיבוש בפוקוס המצלמה 
בעיה: באמצע צילום שיר במופע משהו בתנועת המצלמה או בפוקוס השתבש לי וזה הוקלט כך. גם במקרה זה יש רק מצלמה אחת.

פתרון: במהלך המופע דואגים לצלם צילומים משלימים הניתנים לשימוש במצבים שונים, כגון צילומי קהל וקלוז אפ של אצבעות הנגן בפעולה, ומשתמשים בהם כדי לכסות על הרגע הלא מוצלח בעריכה.

רעש רקע במערכת ההקלטה
בעיה: בחבילות המוזלות שלנו של הקלטת סאונד ב-6 ערוצים, עמיעד ואני נוהגים להקליט גם 2 ערוצים שהתקבלו ממיקסר ההגברה של ההופעה, בנוסף לערוצי הסאונד הישירים שאנו מקליטים. במופע ג'ז שצילמנו עמיעד ואני היה רעש רקע במערכת ההקלטה. טכנאי ההגברה לא הצליח לפתור זאת. 

פתרון: במהלך המיקס גילינו שהמקרופונים שאנו הבאנו מספקים סאונד מספיק טוב בעצמם, וויתרנו לגמרי על השימוש בערוצי מיקסר ההגברה.

עריכה מאתגרת 1
בעיה: ערכתי סרט תדמית מ-2 מצלמות שלא אני צילמתי עבור להקה. הסרט התבסס על קטעים קצרים מהופעה שלהם בחתונה, שעברו מיקס באולפן שלהם. בגלל חוסר ניסיונם וטעות של העורך הקודם שהחל בעבודה על הסרט, הם קודם בחרו את הקטעים בסאונד ולא בתמונה, דבר שהקשה על איתורם בסרט, ועוד עם 2 מצלמות. איך פותרים את הבעיה מבלי שחברי הלהקה יבזבזו שעות עריכה רבות?

פתרון: סולנית הלהקה ישבה איתי בחדר העריכה ועזרה לי לזהות את הטייקים הנכונים באחת המצלמות. לאחר מכן, כשכבר ידעתי את סדר הופעת השירים באירוע ידעתי לאתר אותם גם המצלמה השנייה, ולהתאים את 2 המצלמות לקובץ המיקס שהלהקה הכינה.

עריכה מאתגרת 2 
בעיה: אני עורך סרט אישי או דוקומנטרי ובו סצינות שצולמו במצלמת חובבים ואיכותו ירודה.

פתרון: הפתרון המומלץ ברוב המקרים הוא ללכת יחד עם מה שיש בסרט הלא ערוך ולא ליצור בכוח את מה שאין. אפילו להפוך את החיסרון ליתרון.
אני הופך את הצילום הלא מקצועי לסגנון אומנותי, ולעיתים אני משתמש באפקטים ממוחשבים של הילוך איטי ותיקוני צבע כדי ליצור גם מצילום שאיכותו גרועה סרט מרגש.
 
טומי פדן    •     Creative Space Film Productions    •   בימוי והפקת סרטי תדמית, צילומי וידאו ושירותי עריכה מתקדמים     •      050-4734611